Λογοθεραπεία είναι η επιστήμη που ασχολείται με τις διαταραχές λόγου, ομιλίας και επικοινωνίας παιδιών και εφήβων.

Οι διαταραχές αυτές που μπορεί να έχουν νευροαναπτυξιακή, εξελικτική, οργανική ή/και συναισθηματική αιτιολογία, επηρεάζουν την επικοινωνιακή επάρκεια του παιδιού και τη σχέση με τον εαυτό του και το περιβάλλον. Εκδηλώνονται συνήθως στην προσχολική ηλικία και χρειάζεται να αντιμετωπιστούν έγκαιρα, ώστε να αποκατασταθεί η γλωσσική οργάνωση του παιδιού, να διευκολυνθεί η κοινωνικοποίησή του και η προσαρμογή του στο σχολείο, η κατάκτηση ανάγνωσης και γραφής και να προληφθούν τυχόν μαθησιακές δυσκολίες.

Η Λογοθεραπεία απευθύνεται σε παιδιά και εφήβους που παρουσιάζουν δυσκολίες σε έναν ή περισσότερους από τους παρακάτω τομείς:


Διαταραχή κατανόησης του λόγου

Το παιδί δυσκολεύεται συνήθως να εκτελέσει σύνθετες οδηγίες, να κατανοήσει και να παρακολουθήσει σύνθετες ιστορίες στην προσχολική ηλικία. Δυσκολεύεται στην κατανόηση των σημασιών των λέξεων και στην επεξεργασία εννοιών χώρου, χρόνου, ποσότητας κλπ. Συχνά δεν έχει κατακτήσει γραμματικές ή συντακτικές δομές του λόγου ανάλογα με την ηλικία του και μπορεί να δυσκολεύεται πχ με τους χρόνους των ρημάτων, την παθητική φωνή, τις προθέσεις. Όταν εμμένουν οι δυσκολίες αυτές επηρεάζεται η κατανόηση του μεταφορικού λόγου και του νοήματος προφορικού και αργότερα γραπτού κειμένου.


Διαταραχή έκφρασης του λόγου

Το παιδί δεν έχει το κατάλληλο λεξιλόγιο για την ηλικία του ή/και δεν ακολουθεί τους γραμματικούς και συντακτικούς κανόνες της γλώσσας. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα ο λόγος του να είναι ελλιπώς οργανωμένος και φτωχός σε δομή και σε περιεχόμενο. Το παιδί δεν μπορεί να περιγράψει ή να αφηγηθεί απλά γεγονότα ή ιστορίες και αυτό έχει αντίκτυπο στη μαθησιακή του επίδοση.


Αρθρωτική διαταραχή

Το παιδί δεν είναι σε θέση να χρησιμοποιήσει κατάλληλα τα όργανα της άρθρωσης (πχ χείλη, γλώσσα, δόντια) για να παράξει έναν ή περισσότερους φθόγγους.


Φωνολογική διαταραχή

Το παιδί μπορεί να είναι σε θέση να παράξει τους φθόγγους, αλλά όταν μιλάει συγχέει, παραλείπει ή αλλοιώνει τις συλλαβές ή τους φθόγγους των λέξεων και αυτό επηρεάζει την καταληπτότητα της ομιλίας του.

 

Διαταραχές της επικοινωνίας

Υπάρχει μια ομάδα παιδιών (πχ με Διάχυτες Αναπτυξιακές Διαταραχές, Διαταραχή Πραγματολογίας) που δυσκολεύονται στην κοινωνική χρήση του λόγου και υστερούν σε επικοινωνιακές δεξιότητες, με αποτέλεσμα η αλληλεπίδρασή τους με τους άλλους να διαταράσσεται. Ο λογοπεδικός θα βοηθήσει το παιδί να αναπτύξει κοινωνικές δεξιότητες που θα του επιτρέψουν να ενταχθεί ομαλότερα στο κοινωνικό πλαίσιο.


Τραυλισμός

Το παιδί που τραυλίζει, γνωρίζει ακριβώς αυτό που θέλει να πει, αλλά δυσκολεύεται να το εκφράσει, λόγω ακούσιων επαναλήψεων, μπλοκαρισμάτων ή επιμηκύνσεων των ήχων των λέξεων. Σύγχρονες μελέτες αναγνωρίζουν τον εξελικτικό τραυλισμό ως μια διαταραχή με οργανική βάση που ενεργοποιείται με τη συμμετοχή γλωσσικών, περιβαλλοντικών και συναισθηματικών παραγόντων. Τα παιδιά που δεν ξεπερνούν τις δυσκολίες ροής της ομιλίας τους στη νηπιακή ηλικία, διατρέχουν σοβαρό κίνδυνο εδραίωσης μόνιμου τραυλισμού. Η κατάλληλη διάγνωση και θεραπεία στα παιδιά σχολικής ηλικίας μπορεί να μειώσει σημαντικά την ένταση και τη συχνότητα των συμπτωμάτων και τις επικοινωνιακές, ψυχολογικές και κοινωνικές συνέπειές τους.

Υπεύθυνη:
ΣΚΟΥΡΟΓΙΑΝΝΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ, Λογοπεδικός

Μέλη:
ΛΑΜΠΙΡΗ ΕΙΡΗΝΗ
ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΙΔΗΣ ΝΙΚΟΣ