Το Τμήμα Προσχολικής Ηλικίας αναλαμβάνει παιδιά 0 έως 6 ετών που παρουσιάζουν διαταραχές στην ανάπτυξη, ψυχοκινητική και ψυχοσυναισθηματική ανωριμότητα και δυσκολίες προσαρμογής στο πλαίσιο προσχολικής αγωγής.

Οι θεραπευτικές παρεμβάσεις που παρέχονται είναι:

  • Πρόγραμμα πρώιμης παρέμβασης, Portage
  • Ψυχοπαιδαγωγικό πρόγραμμα προσχολικής ηλικίας
  • Ειδική αγωγή
  • Πρόγραμμα προσαρμογής στο πλαίσιο προσχολικής αγωγής
  • Ομάδες προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας
  • Συμβουλευτική γονέων σε θέματα που αφορούν την ψυχοκινητική ανάπτυξη
  • Συμβουλευτική καθοδήγηση νηπιαγωγών

Οι παρεμβάσεις γίνονται στον χώρο της Μονάδας, κατ΄οίκον στο πλαίσιο προσχολικής αγωγής, μέσω Skype σε οικογένειες που κατοικούν σε απομακρυσμένες περιοχές.


portageΠρόγραμμα Πρώιμης Παρέμβασης «Portage»

Το Portage είναι ένα πρόγραμμα πρώιμης παρέμβασης που ξεκίνησε στις Η.Π.Α, και έχει εφαρμοστεί σε περισσότερες από 35 χώρες σε όλον τον κόσμο. Στην Μονάδα «Σπύρος Δοξιάδης», η υλοποίηση του άρχισε πιλοτικά το 1988. Το πρόγραμμα απευθύνεται σε οικογένειες με παιδιά από 0 έως 4 ετών που παρουσιάζουν αναπτυξιακές διαταραχές ή συναισθηματική ανωριμότητα.

Στόχος του προγράμματος είναι να αποκτήσει το παιδί καινούργιες δεξιότητες και να ενισχυθεί ο γονέας στο γονικό του ρόλο με εβδομαδιαίες συναντήσεις σε χώρο κατοικίας του παιδιού.


Η ψυχοπαιδαγωγική παρέμβαση είναι ένα εξατομικευμένο παιδαγωγικό πρόγραμμα για παιδιά προσχολικής ηλικίας που παρουσιάζουν δυσκολίες στην ανάπτυξη και στην εκμάθηση νέων δεξιοτήτων. Πιο συγκεκριμένα απευθύνεται σε παιδιά που παρουσιάζουν ψυχοκοινωνική καθυστέρηση, διάσπαση προσοχής και υπερκινητικότητα, συναισθηματική ανωριμότητα, ψυχοκινητική καθυστέρηση, διάχυτη αναπτυξιακή διαταραχή και σε παιδιά με σύνδρομα που σχετίζονται με αναπτυξιακή καθυστέρηση. Ο ψυχοπαιδαγωγός οργανώνει εξατομικευμένο πρόγραμμα για το κάθε παιδί ανάλογα με τις γνωστικές και ψυχοσυναισθηματικές τους ανάγκες, με σκοπό:

A. την συναισθηματική ωρίμανση του παιδιού ώστε να μπορεί να επενδύει στη μαθησιακή διαδικασία με στόχους όπως:

  • συνεργασία και επαφή / διαπροσωπικές σχέσεις
  • αποδοχή κανόνων και ορίων
  • ανοχή στη ματαίωση
  • προσοχή και συγκέντρωση
  • ανάπτυξη διαλόγου

B. την ανάπτυξη γνωστικών δεξιοτήτων όπως:

  • χωροχρονικές έννοιες
  • προμαθηματικές έννοιες, διαδοχή, διατήρηση αριθμού, αντιστοίχιση, συγκρίσεις
  • ποσοτικές έννοιες, έννοιες μεγεθών
  • ταξινόμηση βάσει συγκεκριμένων χαρακτηριστικών
  • προαναγνωστικές δεξιότητες, φωνολογική ενημερότητα
  • κατανόηση και διήγηση ιστορίας
  • λογική κρίση
  • προγραφικές δεξιότητες, ελεύθερο και δομημένο σχέδιο
  • αναγνώριση και αναπαραγωγή συμβόλων
  • ανάπτυξη συμβολικού παιχνιδιού
  • οπτική και ακουστική μνήμη
  • οργάνωση και αυτονομία στην ολοκλήρωση εργασιών

πρόγραμμα προσαρμογής στο πλαίσιο προσχολικής αγωγήςΤο πρόγραμμα προσαρμογής στο πλαίσιο προσχολικής αγωγής είναι ένα βραχυπρόθεσμο πρόγραμμα που απευθύνεται σε παιδιά με δυσκολίες όπως αναπτυξιακές διαταραχές, ψυχοκινητική καθυστέρηση, προβλήματα συμπεριφοράς, υπερκινητικότητα, διαταραχές στην επικοινωνία.

Η παρέμβαση πραγματοποιείται στο χώρο του νηπιαγωγείου σε δύο παράλληλα επίπεδα: α) το παιδί και β) τη νηπιαγωγό. Στόχος του προγράμματος είναι το παιδί να λειτουργήσει σε ένα ομαδικό και δομημένο σχήμα, όπως το σχολικό, κατανοώντας και αφομοιώνοντας τους κανόνες που ισχύουν μέσα σε αυτό. Παράλληλα, ο ειδικός στηρίζει τη νηπιαγωγό στο ρόλο της και αναλύει μαζί της τις δυσκολίες, τις ανάγκες αλλά και τις ικανότητες του παιδιού. Ο στόχος είναι η πλήρης ένταξη στην ομάδα.


Οι ομάδες Προσχολικής και Πρώτης Σχολικής Ηλικίας απευθύνονται σε παιδιά με δυσκολίες στο γνωστικό τομέα και με δυσκολίες συμπεριφοράς, επικοινωνίας και προσαρμογής στην ομάδα.

Ποιοι είναι οι στόχοι:
Οι βασικοί στόχοι είναι η γενίκευση δεξιοτήτων από ατομικό σε ομαδικό πρόγραμμα και η ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων:
α) η γενίκευση δεξιοτήτων από ατομικό σε ομαδικό πρόγραμμα
β) η ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων

Μέσα στις ομάδες, δημιουργείται ένα προστατευμένο περιβάλλον όπου τα παιδιά μαθαίνουν :να κάνουν σχέσεις μεταξύ τους, να λειτουργούν σύμφωνα με τους κανόνες της ομάδας, να οργανώνουν το χώρο και το χρόνο τους, να συνεργάζονται, να μοιράζονται το χρόνο και την προσοχή των παιδαγωγών και να παίρνουν ικανοποίηση και ευχαρίστηση από τη συμμετοχή και την αλληλεπίδραση μέσα στην ομάδα.

Υπεύθυνοι:
ΑΣΠΑ ΚΑΛΠΑΔΑΚΗ (Β.Α., Μ.Α.), Εξελικτική Ψυχολόγος, Εκπαιδεύτρια Προγράμματος Πρώιμης Παρέμβασης Portage
ΜΑΙΡΗ ΧΑΜΑΟΥΙ (Β.Α., Μ.Α.), Εξελικτική Ψυχολόγος, Εκπαιδεύτρια Προγράμματος Πρώιμης Παρέμβασης Portage

Μέλη:
ΑΝΤΩΝΙΑ ΔΟΥΛΑ (Μ.Α.), Ψυχολόγος - Ειδική Παιδαγωγός
ΜΑΡΙΑ ΜΑΖΗ (ΦΠΨ, Μ.Α.), Ψυχολόγος - Ειδική Παιδαγωγός
ΕΥΑ ΚΟΥΦΙΔΑΚΗ (Β.Α., Μ.Α.), Ψυχολόγος - Ειδική Παιδαγωγός
ΒΕΝΙΑ ΑΣΛΑΝΙΔΟΥ (Β.Α., Μ.Α.), Ψυχολόγος - Ειδική Παιδαγωγός
ΜΑΡΙΑ ΚΟΥΚΕΛΛΗ (ΦΠΨ), Ψυχολόγος - Ειδική Παιδαγωγός