Η Γνωσιακή - Συμπεριφοριστική Θεραπεία παιδιών και εφήβων (ΓΣΘ) είναι βασισμένη κυρίως στην Ψυχολογία της Μάθησης και την Γνωστική Ψυχολογία. Οι δυσλειτουργικοί τρόποι σκέψης ενοχοποιούνται για πολλά προβλήματα ψυχικής υγείας παιδιών και εφήβων. Αυτού του είδους οι σκέψεις δημιουργούν δυσάρεστα συναισθήματα, τα οποία τα παιδιά και οι έφηβοι προσπαθούν να μειώσουν και να ξεπεράσουν εκδηλώνοντας μορφές συμπεριφοράς που κάθε άλλο παρά βοηθητικές είναι, όπως αποφυγή, κοινωνική απόσυρση, αυτοτραυματισμοί ή καταναγκασμοί.

Η ΓΣΘ είναι βραχεία θεραπεία, εστιάζει στο ‘Εδώ και Τώρα’ και ειδικότερα στα τρέχοντα προβλήματα, έχει πρακτικό χαρακτήρα και στοχεύει στην ανάπτυξη νέων δεξιοτήτων μέσω της εκμάθησης εναλλακτικών τρόπων σκέψης και συμπεριφοράς αλλά και επίλυσης προβλημάτων.
Η παράλληλη συμβουλευτική γονέων είναι σημαντική για τη θεραπευτική πορεία και καθορίζεται από την ηλικία του παιδιού αλλά και το ίδιο το πρόβλημα.

Η ΓΣΘ είναι αποτελεσματική κυρίως σε παιδιά και εφήβους που παρουσιάζουν διαταραχές άγχους, φοβίες, ιδεοψυχαναγκαστική διαταραχή, κοινωνική απόσυρση, μετατραυματική διαταραχή, διαταραχή ελλειμματική προσοχή με ή χωρίς υπερκινητικότητα.

Ο κύριος θεραπευτικός στόχος αφορά στην τροποποίηση των γνωσιακών διαδικασιών οι οποίες μπορεί να προκαλέσουν αλλαγές στο συναίσθημα. Μέσω της ΓΣΘ τα παιδιά και οι έφηβοι αναπτύσσουν πιο λειτουργικούς και βοηθητικούς τρόπους σκέψης, μαθαίνουν να διαχειρίζονται τα δυσάρεστα συναισθήματά τους και να υιοθετούν εναλλακτικούς, λειτουργικούς τρόπους αντιμετώπισης και διαχείρισης δύσκολων καταστάσεων.