Η διαδικασία αξιολόγησης και διάγνωσης των δυσκολιών των παιδιών είναι σύνθετη, επειδή απαιτεί εκτίμηση του οικογενειακού κι εκπαιδευτικού περιβάλλοντός τους, καθώς και τη σε βάθος εξέταση κι αξιολόγησή τους.

Για το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα, τα μέλη της διαγνωστικής ομάδας πρέπει να έχουν υψηλό ακαδημαϊκό επίπεδο, αλλά και μακρόχρονη επαγγελματική πείρα.

Η διαδικασία που ακολουθείται για να εξασφαλιστεί μία διεπιστημονική και ολοκληρωμένη προσέγγιση περιλαμβάνει 5 στάδια:

1. ΠΑΡΑΠΟΜΠΗ

Η γραμματεία καταγράφει τα βασικά στοιχεία, το αίτημα παραπομπής, την πηγή παραπομπής, κ.ά.

2. ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΓΟΝΕΩΝ

Γίνεται από ψυχολόγο ειδικευμένο στην οικογενειακή θεραπεία. Αποσκοπεί:
  • Στη διευκρίνιση του προβλήματος, ώστε να προγραμματιστούν οι κατάλληλες εξετάσεις.
  • Στην κατανόηση της οικογενειακής δυναμικής και των συνθηκών κάτω από τις οποίες εμφανίστηκε το πρόβλημα του παιδιού.
  • Στην ενημέρωση για τη διαδικασία της διάγνωσης.
  • Στη χορήγηση των δομημένων ερωτηματολογίων που πρέπει να συμπληρωθούν από τους γονείς, τους εκπαιδευτικούς και τους εφήβους.

3. ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ

Κάθε παιδί εξετάζεται τουλάχιστον από δύο ειδικούς. Ο αριθμός ποικίλλει, ανάλογα με το αίτημα, το πρόβλημα του παιδιού και τα ευρήματα των ειδικών.

4. ΔΙΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ

Όταν έχουν ολοκληρωθεί οι διαγνωστικές αξιολογήσεις και γίνουν οι αναγκαίες ιατρικές εξετάσεις, κάθε περίπτωση συζητείται στο διεπιστημονικό συμβούλιο. Το συμβούλιο έχει αποφασιστικό ρόλο στη διαγνωστική εκτίμηση και τον θεραπευτικό σχεδιασμό, κι εγγυάται την εγκυρότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών, με συλλογική κλινική ευθύνη.

5. ΑΠΟΔΟΣΗ

Ορίζεται συνάντηση με τους γονείς, ή αν πρόκειται για εφήβους και με τον ίδιο, για την ανακοίνωση των αξιολογήσεων.

Η απόδοση δίνεται από τον ή τους ειδικούς, ανάλογα με τη διάγνωση και την ιδιαιτερότητα της περίπτωσης.

6. ΠΟΡΙΣΜΑ

Στους γονείς παραδίδεται ένα γραπτό πόρισμα που περιλαμβάνει τα αποτελέσματα των αξιολογήσεων και το προτεινόμενο θεραπευτικό σχήμα.